Wednesday, April 29, 2015

Aku Dah Kenyang

Aku baru nak menulis pasal hipokrisi dan agama, bila aku sedar yang aku ni dah kenyang, aku dah tak peduli.

Pergi mampus.

AKu bukan budak muda yang terkial-kial cuba membuat semua orang mengiktiraf yang aku betul dan mereka salah. Ego aku dah tak sekuat dulu.

Maaf, persoalan siapa betul dan siapa salah bukan lagi benda paling penting dalam hidup aku. Jubur aku penting. Perut aku penting. Aku dah kenyang, apa lagi aku nak?

Agama orang? Kepercayaan orang? Semua bodoh belaka.

Agama A cakap Agama B bodoh. Agama B cakap Agama C bodoh. Tak habis-habis. Sebenarnya, Agama tak cakap agama lain bodoh. Penganut yang lebih Tuhan daripada Tuhan yang cakap agama lain salah.

Bagi aku, semua salah. Termasuk ateis. Ateis Jati dah lama mampus. Ateis Kuntum pulak tak lama lagi nak mampus dengan Penjejak Badai.

Biar je si penganut yang lebih Tuhan daripada Tuhan ni terjerit-jerit.

Tapi, kau perlu ingat, siapa yang jadikan dia Tuhan.

Orang macam kau jugak, yang menyembah apa yang mereka kata. Semua Tuhan dalam semua agama dan kepercayaan sudah kalah kepada Tuhan baru yang Maha Berkuasa - Orang Lain.

Maka sembahlah orang lain. Pujalah mereka, dan kata-kata mereka.

Semoga semua mendapat balasan yang setimpal dengan amalan masing-masing.

Aku? Aku dah kenyang, dan aku dah puas.

Sekarang, aku nak tido. Malam ni banyak kerja.

No comments:

Post a Comment